fredag 5. oktober 2012

Te til kaffi

Mine foreldre skjønte kanskje ikke for en selvoppfyllende profeti de uttalte da de gav meg navn: Merete.
Da vi giftet oss sang mine søsken en sang der et av versene (til melodi av Egner`s Papegøye fra Amerika) begynte slik:
"Vil du ha mere te, Merete? Ja, det vil du ha! Man lager te t kaffe t Merete."
Ja, takk! Alltid, klar for mer te.
Det vil si; jeg har i de senere år begrenset meg litt sent på kvelden på grunn av teens vanndrivende effekt, og dermed også søvn-forstyrrende effekt.
Men ellers; jatakk, gjerne mere te!

Jeg skulle kanskje vært født i England med historisk sus over både tedrikking og tevokabular.
For i de Sunnmørske kretser der jeg vokste opp var det ikke tea-time; det var KAFFI.
Alle mødre med respekt for seg selv lagde kaffi til familien om ettermiddagen. På 70- tallet og  80- tallet i alle fall. Siden jeg ble innvandrer i andre strøk av landet har jeg mistet litt oversikten. Men som innandrere flest er det viktig at vi tar med oss noen av de tradisjonene vi vokste opp med.
For meg og min mann ble det bl a KAFFI.
Så hver dag etter middag koker vi oss henholdvis en kopp te og kaffe for å ha til kaffi.
(Ja, jeg vet at det skrives kaffe med e på slutten. Men det er ikke så lenge siden jeg godtok det, for ALLE jeg kjenner i hjemlige trakter sier KAFFI!)

KAFFI er ensbetydende med kaker/kjeks og kaffe/ saft/ brus. Det kan godt være bare lefser eller påsmurte potetkaker. Men alltid kaffi. Aldri te. Da jeg nølende skulle tre inn i de litt-større-enn-småungenes rekker var det forventet at jeg skulle begynne å drikke kaffe til kaffien.
Det ble med prøvingen.
Jeg har ingen problem med å innrømme at kaffe lukter godt, både nykvernet, nytrukket og til kaffi. men jeg blir skuffet hver gang jeg får det inn i munnen. Og jeg har hørt at de 50 første gangene er verst, og er usikker på om jeg gidder de 45 neste...

Med tiden har det blitt naturlig for min nærmeste familie å ha både te og kaffe til kaffi. Jeg er nå blitt assimilert inn i kaffegjengen m tekoppen min.
I vårt hjem tar min mann ansvar for kaffedrikkingen i familien vår.
Dermed sørger vi for at gjestene uten at vi hykler kan velge mellom kaffe og te. Vi lager uansett begge deler. TIL KAFFI.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar